Episodul 1 – Două patente pentru un hayon mai uşor
De aproape 125 de ani, Renault caută în mod constant să inoveze. Invențiile sale au trecut testul timpului și sunt folosite și astăzi, fără să ne dăm măcar seama. Cutie de viteze cu transmisie directă (1899), înlocuirea manivelei cu un sistem de demarare automat (1909), direcție mecanică cu cremalieră și pinion (1950), dezvoltarea celei „de-a cincea uși” (1961), închiderea centralizată a uşilor (1983), cheie „contactless” (2000). Toate acestea și multe altele sunt inovaţii Renault. Cu Noul Megane E-TECH Electric – primul vehicul al curentului Nouvelle Vague – Renault continuă să inoveze. Peste 300 de brevete au fost depuse în timpul proiectării vehiculului și a platformei sale. Dintre acestea, am selectat șapte pe care vrem să le prezentăm în perioada următoare. Pentru primul nostru articol, Hervé Maine, specialist în procese injecție plastic în cadrul Direcţiei Inginerie Producție și Prototipuri Vehicule, ne povesteşte cum a contribuit la îmbunătățirea autonomiei Megane E-TECH Electric, făcându-i hayonul mai ușor.
Hayoanele din plastic sunt utilizate pe vehiculele Renault de câțiva ani și ajută la reducerea greutății totale a unui vehicul. Nu numai că îmbunătățesc calitatea interiorului, dar oferă o mai mare libertate designerilor, permițându-le să încorporeze lumini care traversează vehiculul dintr-o parte în alta.
Cu noul hayon de pe Megane E-TECH Electric, soluţia tehnică a evoluat şi este mai simplă decât înainte. Combinând un nou design cu un nou proces industrial de injecție a plasticului, anumite suporturi metalice nu mai sunt necesare și numărul de piese s-a redus.
Rezultatul unei munci care a reunit designul de produs, simulările digitale și ingineria de producție, soluţia finală a fost utilizată mai întâi pe prototipul Eolab, care urmărea să reducă greutatea vehiculului la minimul necesar și să eficientizeze consumul de combustibil la doar 1l / 100 km!
Diferitele invenții utilizate pentru noua deschidere a portbagajului de pe Megane E-TECH ajută la reducerea greutății finale a vehiculului, ceea ce înseamnă o autonomie mai bună pe șosea. Aceste invenţii au fost urmate de depunerea a două brevete care vor fi utilizate și pe alte șapte modele Renault, printre care şi Noul Austral.
Hervé Maine
"Asociind utilizarea plasticului cu inovația „canale fluide”, a trebuit să regândim complet designul hayonului. A fost un proces foarte provocator, dar acum, mulţumită noului Megane E-TECH Electric, suntem cu un pas înaintea concurenței.”
Avantajele inovaţiei
Avantajele sunt considerabile în comparație cu generația anterioară de haioane din plastic:
O greutate redusă de 4,1 kg/m2 (adică -20%) sau 5 kg per piesă
Un proces nou-nouț
Structura generală este mai puternică datorită utilizării unui nou proces: Turnarea asistată prin injecție cu apă, Water Injection Assisted Molding. Noul proces implică formarea unui „canal gol” în material prin injectarea apei.
Canalul gol astfel creat joacă rolul unei grinzi de rigidizare. Materialul plastic îndepărtat în timpul injectării cu apă este apoi reutilizat în etapa următoare, pentru a minimiza consumul de material.
Pentru mai multe informaţii
Referințe brevete:
Hervé-Maine
Jérémy Berluchon
Marty Castier