Să experimentezi interiorul noului Renault Austral este o senzație unică datorită texturilor și materialelor atent alese testate în laboratoarele secrete Renault Technocentre din Guyancourt (zona metropolitană a Parisului). În această locație lucrează Carla, chimist experimentat și șef al departamentului senzorial în cadrul Renault, împreună cu o echipă de testeri pentru a se asigura că materialele folosite pentru interiorul mașinii sunt exact așa cum ar trebui să fie. Când discutăm despre tot ceea ce își poate dori un client, fie că este vorba despre un volan și cotiere plăcute la atingere, scaune confortabile sau un tablou de bord cu nivelul potrivit de spumă, testerii folosesc un dispozitiv de măsurare neobișnuit, care este în egală măsură original și de încredere: oamenii. Pornind de la simțuri la știință, faceți cunoștință cu persoana responsabilă de sistemul unic de măsurare.
În clădirea „Laboratoarelor” situată la Technocentre Guyancourt, o încăpere mică găzduiește viitoarele interioare ale vehiculelor Renault. În această cameră, zeci de mostre de țesături și piese sunt așezate pe masă, în așteptarea evaluării. De la materiale dure sau moi, lipicioase sau uscate, moi sau aspre, acestea sunt clasificate în funcție de douăsprezece criterii, folosind un dispozitiv creat de Renault în 2004 denumit Sensotact. Acesta a constituit un factor în alegerea materialului care să înlocuiască pielea de pe volanul noului Austral, precum și a materialele folosite pentru scaune, bord și cotiere.
Carla
"Ceea ce îmi place în mod deosebit la această meserie este abordarea științifică a măsurării. Aspectul original și neobișnuit este acela că folosim oameni reali ca instrument de măsurare."
Modul de lucru în cadrul procesului legat de experiența senzorială a autovehiculului reprezintă o parte esențială a calității sale percepute. Relația șofer-autovehicul este senzorială prin natura ei. Totul este controlat în principal cu mâinile și degetele. Prin urmare, contactul fizic trebuie să rămână plăcut pentru a îmbunătăți experiența perfectă de condus. Fiecare parte pe care o atinge șoferul, cum ar fi volanul, tabloul de bord, schimbătorul de viteze, cotiera sau marginea ușii este evaluată de testeri folosind instrumentul senzorial Sensotact de la Renault pentru a se asigura că se încadrează în specificații. Sensotact a fost conceput pentru a evalua piesele pentru care criteriile tactile figurează în specificațiile tehnice ale vehiculului. De la începuturile sale, sondajele clienților au fost folosite pentru a îmbunătăți și a perfecționa în mod constant trusa de instrumente.
Instrumentul combină simțurile umane și precizia științifică pentru a obține cele mai precise rezultate. Prezentat sub forma unei serviete, Sensotact conține 12 „descriptori” care corespund unui criteriu simplu cum ar fi duritatea, efectul de memorie, senzația de alunecare și așa mai departe. Fiecare descriptor este compus din probe de control clasificate de la 0 la 100, în segmente de 25 de puncte. Comparând materialele care vor fi utilizate în vehiculele viitoare cu mostrele de control Sensotact, testerii pot evalua criterii specifice pentru fiecare piesă într-un mod
imparțial și precis.
"La definirea criteriilor pentru specificațiile pieselor, am folosit sondaje ale clienților pentru a determina o valoare a plăcerii: "Îmi place" sau "Nu-mi place". Ca atare, putem folosi Sensotact și testerii din laborator pentru a evalua dacă piesele sunt în conformitate cu specificațiile." explică Carla.
În timp ce unii descriptori simpli au criterii obiective, cum ar fi duritatea și efectul de memorie, alți descriptori, cum ar fi alunecarea mâinii pe volan, necesită testare de către un grup de oameni pentru a evalua cum se va
simți clientul final la volan.
Felul în care se simte ceva poate fi modificat de o serie de factori, cum ar fi dacă mâinile persoanei sunt proaspăt spălate sau o schimbare hormonală, totuși rezultatele testelor vor rămâne fiabile, deoarece sunt comparate cu setul de referință Sensotact. Valorile sunt întotdeauna identice, ceea ce înseamnă că este posibil să se calculeze o medie, o abatere standard și statistici finale pentru a determina o valoare pentru partea tactilă intrinsecă a piesei.
Carla antrenează 12 testeri (alias „panelisti”) să folosească Sensotact, învățându-i protocolul specific și manipulările de efectuat pentru a obține rezultate de test fiabile și reproductibile. Membrii grupului sunt voluntari din cadrul companiei, doritori să descopere o nouă abilitate în afara domeniului lor obișnuit de expertiză. Oportunitatea de a lucra la viitoarele modele Renault, cum ar fi noul Austral, reprezintă un motiv de mândrie. Misiunea lor specială a fost să evalueze noul material al volanului: o țesătură acoperită cu plastic care înlocuiește pielea folosită în trecut.
"Rezultatele testului senzorial în procesul de comparație a volanelor
din piele veche cu cele noi acoperite cu plastic au fost identice, iar clienții
au raportat că sunt perfect mulțumiți de senzație. A fost liniștitor să știm că
am reușit să găsim o soluție ecologică care să înlocuiască pielea folosită
anterior, în timp ce experimentezi aceleași senzații", adaugă Carla.
Alte părți ale noului Austral au fost, de asemenea, supuse unor teste senzoriale cu 18 sesiuni desfășurate în laborator. Fiecare sesiune durează între 15 și 20 de minute pentru fiecare tester.
"Cu rezultatele testelor de laborator, putem determina cu mult timp în avans dacă un anumit material este dur sau nu este conform cu specificațiile, astfel încât să putem informa echipele cât mai curând posibil pentru a găsi o soluție mai bună".
Emilie, inginer de materiale pentru instrumente senzoriale și tester Sensotact.
„Am fost implicată în crearea Sensotact. Am continuat să îmbunătățim calitatea vehiculelor noastre. Sunt mândră de implicarea mea, dar a devenit una dintre slăbiciunile mele: de fiecare dată când mă urc în mașină, testez calitatea materialelor folosite la bord.”
Magali, inginer electrochimie specializat în baterii și tester Sensotact
COVID-19 afectează protocolul de evaluare
Protocolul de evaluare a fost complet reproiectat după COVID-19. Înainte de pandemie, toți membrii grupului primeau un eșantion și descriptor în același timp, dar acest proces a trebuit schimbat. Carla a adaptat protocolul, alocând un interval orar unic fiecărui tester, în funcție de disponibilitatea acestuia. Noul sistem a obținut aprobarea tuturor experților și garantează în continuare măsurători fiabile, astfel încât clienții să continue să aibă cea mai bună experiență senzorială în interiorul autovehiculelor lor.